Nem lehet elégszer elmondani, mennyire fontos az, hogy beszélgess a gyermekeddel, ha azt látod, valami nyomja a lelkét. (Meg egyébként is persze) Kérdezz tőle konkrétabb dolgokat, ne csak annyit, hogy „Na, mi volt ma a suliban?” Ha leráz, akkor is menj utána egy idő után. Sok gyermek, főleg kamaszkorban nem szereti, ha egyből lerohanják kérdésekkel, amikor hazaér. Ugyanakkor később már szívesen mesél. Sőt! Rosszul is eshet neki, ha nem érdeklődsz többet.

Ha bántják őt az iskolában, nem az a jó tanács, hogy „Szedd össze magad!” vagy „Védd meg magad!” Ezek a mondatok nem jelentenek számára konkrétumokat. Sőt, inkább hibáztató hangvételűek. Sokkal fontosabb azt megtanítani gyermekünknek, hogyan kérheti felnőtt segítségét ha őt vagy a társát bántják.

Hogyan beszélj a gyermekeddel?

  • Szelíden, támogatóan és kitartóan.
  • Ne kérd számon, ne hibáztasd.
  • Ne add fel akkor sem, ha elküld. Sokszor könnyebb legyinteni, hogy nincs baj, mert azt mondja a gyerek. De ha látod rajta a jeleket, kérdezz újra.

Amikor kiderül a probléma, neked egy dolgod van. ÁLLJ A GYERMEKED MELLÉ! Rajtad kívül ezt senki más nem fogja megtenni…

  • Beszélgessetek arról, mi a különbség az egyszerű konfliktusok és a bántalmazás között. Bántalmazás az, amikor szándékos és rendszeres a bántás, aminek a célja a hatalom gyakorlása az áldozat felett.
  • Beszélgessetek arról, mi a különbség a segítségkérés és az árulkodás között. Árulkodás az, amikor nincs valódi fenyegetettség. (pl. Pisti nem hegyezte ki a ceruzáját) Valódi bántalmazó vagy veszélyhelyzetben a legjobb amit tehet, ha segítséget kér.

Ciki bemenni az iskolába és intézkedni?!

Határozottan NEM CIKI! Sőt, ez a következő lépés.

Az intézkedés „útja” először az osztályfőnököt értesíteni a problémáról. Aztán közösen beszélni az érintett szülőkkel. A gyerekekkel. Ha szükséges, akkor az igazgatóval. Bevonva az iskolapszichológust.Ha ezek nem érnek eredményt, ne hagyd annyiban! Jelezd a gondot a Tankerületnek, a Jegyzőnek.

Az iskola mint közösség

Az iskolai bántalmazás akkor kerülhető el a leginkább, ha az iskola, az osztály élő közösségként működik. Ez azt jelenti, hogy:

  • Rendszeres és kölcsönös kapcsolat van a szülők és az iskola között.
  • Rendszeresen beszélgetnek a tanárok a gyermekek hogylétéről, az osztály történéseiről, a kialakult konfliktusokról, ki hogyan érzi magát.

Iskolaváltás

Van az a pont, amikor ez a legjobb döntés, amit megtehetsz gyermeked nyugalma érdekében!

  • Nem baj, ha emiatt messzebb kell vinni.
  • Nem baj, ha nem az új iskola a környék „legjobb hírű” iskolája.
  • Nem baj, ha ott nem ismer senkit.
  • Hidd el, egy mérgező környezetben sokkal jobban sérül a lelkivilága mint attól, hogy egy „gyengébb” iskolába jár.

Az iskolai bántalmazás megelőzhető. Tegyünk ellene közösen!

Ha segítségre van szükséged, keresd a Hintalovon Gyermekjogi Alapítványt.

ingyenes kurzus

A te gyermeked

web fooldal 6 ingyenkurz (1)
  • Tud türelmesen várakozni vagy úgy érzed túl hamar türelmetlenné válik?
  • Eljátszik szépen egyedül vagy folyton csak téged nyaggat, hogy játssz vele?
  • Hagyja, hogy nyugodtan telefonálj és válts néhány szót egy másik felnőttel vagy állandóan közbeszól?

Ha így érzed, akkor neked készítettem el az „Így tanítsd türelemre a gyermeked” INGYENES online gyermekpszichológiai kurzust. Kattints a gombra és töltsd le.

ÉRDEKELNEK AZ ÚJDONSÁGOK?

IRATKOZZ FEL A HÍRLEVÉLRE!

A legfrissebb gyermekpszichológiai hírek személyesen tőlem!