3 tény az ovisok gondolkodásmódjáról! – Az óvodáskor pszichológiája

Mielőtt bárki komolyan megijedne, hogy ovis gyermeke megbolondult vagy hallucinál, amikor azt kéri ássuk ki a nagypapát a sírból, nyugodjon meg és gondolja végig az életkorra jellemző sajátosságokat. Az óvodások gondolkodásmódja igazán különleges és varázslatos, ha az ember megfelelő szemszögből nézi. A kis Gréti komolyan aggódott azon, hogy nem lehet velük a nagypapa karácsonykor.

Az óvodáskor 3 legfontosabb jellemzője

1. Az óvodások érzelemvezérelt gondolkodásúak

Egy tanulási folyamat eredménye az érzelmek, indulatok szabályozása. Ez óvodáskor végére alakul ki igazán. Egy 5-6 éves kisgyermek már képes a bonyolultabb vagy ellentmondásos érzelmek megértésére és feldolgozására. Képesek az érzelmeiket más módon megélni akkor, ha azt a szülő vagy a pedagógus is hallja. Biztosan te is tapasztaltad már, hogy a testvérek közötti vita sokkal kiélezettebb akkor, ha hallod őket…

2. Az óvodások gondolkodásmódja egocentrikus (énközpontú)

Az egocentrikus gondolkodásmód alapja, hogy a világot a gyermek a saját szemszögéből látja és értelmezi. Egy egészséges személyiségfejlődésű óvodás szereti önmagát és ezt szívesen a környezete tudomására is hozza. „Én vagyok a legszebb a csoportban!” „Az én legóváram a legnagyobb!” „Nekem van a legügyesebb apukám a világon!” Ez nem azt jelenti, hogy beképzelt a gyerek! Életkori sajátosság az énközpontú gondolkodás. Az óvodáskor végére az önszeretet csökken és fokozatosan mások felé fordul. A gyermek egyre jobban bele tudja magát élni mások élethelyzetébe és képes lesz valódi empátiát érezni.

3. Az óvodáskor jellemzője: A mágikus gondolkodás

A mágikus gondolkodás az a jelenség, amit a bevezetőben is írtam. A 4 éves kislány gondolatvilágában még keveredik a képzelet és a valóság. Nem érti azt sem, hogyha valaki meghal, akkor már többé nem találkozunk vele.

Az óvodások még hisznek a mesében. Valóban integetnek a napocskának, amikor az aludni megy és félnek az ágy alatti szörnyektől. Világképükben megszemélyesítik a tárgyakat és az állatokat. Sokszor felcserélik az ok okozati viszonyokat. Pl. azért esik a hó, hogy tudjanak szánkózni.

Hogyan támogathatod gyermeked érzelmi fejlődését óvodáskorban?

  • Próbálj meg belehelyezkedni ebbe a gyermeki világképbe! Ő nem úgy éli meg a nagypapa kiásását, mint ahogyan azt te felnőttként elképzeled!
  • Sokszor a probléma megoldása is varázslatos! Hamarabb célt érsz egy közösen kitalált varázsigével, hogy ne féljen az ágy alatti szörnytől, mintha a tényekről magyaráznál neki!
  • Ne nevesd ki és ne hiteltelenítsd a mágikus gondolkodásmódját!
  • Akkor is támogasd a szereteteddel, amikor ő éppen nagyon dacol ellened, esetleg megbánt. Ez egy érzelmi kitörés a részéről, nem pedig tudatos bántás.
  • Ne rombold le a saját önszeretetét. Az ovis kisgyermek nem beképzelt és öntelt, amikor saját magát dicséri!

Ha éppen az óvodakezdés előtt álltok vagy már elkezdte, de szeretnéd jobban támogatni a beilleszkedését, akkor neked való a Felkészülés az óvodára online kurzusom! Itt megnézheted!

Az alábbi 2 videóban pedig az óvodakezdésről beszélek:

További érdekes cikkeket olvashatsz a gyermekek fejlődéséről ide kattintva!

ingyenes kurzus

A te gyermeked

web fooldal 6 ingyenkurz (1)
  • Tud türelmesen várakozni vagy úgy érzed túl hamar türelmetlenné válik?
  • Eljátszik szépen egyedül vagy folyton csak téged nyaggat, hogy játssz vele?
  • Hagyja, hogy nyugodtan telefonálj és válts néhány szót egy másik felnőttel vagy állandóan közbeszól?

Ha így érzed, akkor neked készítettem el az „Így tanítsd türelemre a gyermeked” INGYENES online gyermekpszichológiai kurzust. Kattints a gombra és töltsd le.

ÉRDEKELNEK AZ ÚJDONSÁGOK?

IRATKOZZ FEL A HÍRLEVÉLRE!

A legfrissebb gyermekpszichológiai hírek személyesen tőlem!