Ugye tudod, hogy kisiskoláskorban a teljesítménymotiváltság életkori sajátosság? A gyerekek számára kifejezetten fontossá válik a saját teljesítményük, sikereik megélése. Az, hogy egy kisdiák szeretné, ha a tanítónéni megdicsérné, vagy ő izgul a legjobban, nehogy elkéssetek reggel, esetleg stresszel a másnapi tesióra miatt, alapvetően természetes dolog.
Azzal tudod őt a leginkább támogatni, ha elismered az erőfeszítéseit.
„Büszke vagyok rád, amiért egyedül megcsináltad az összes házit. Örülök neki, hogy ilyen szépen sikerült összeragasztani a papírokat.”
Gond akkor van, ha
- A gyermek maga szenved a megfelelési vágya miatt. Pl. Fél, hogy nem sikerül majd a dolgozat, ezért nem szeretne iskolába menni. Rémálmai vannak stb.
- A környezet számára válik aggasztóvá a viselkedése. Az iskola jelzi a nehézségeket vagy ti érzékelitek úgy, mintha megváltozott volna a viselkedése.
- Életvezetési nehézséget okoz a teljesítményszorongás. Pl. Nem tudtok elmenni hétvégén egy kirándulásra, mert a gyermek indokolatlanul stresszel a hétfői dolgozat miatt. Pszichoszomatikus tünetek jelentkeznek nála az iskolás napokon. Stb.
Erről a kérdésről beszélgettünk a Petőfi Rádióban. A teljes adást ezen a linken hallgathatod végig.